Rój

od Adeli
Portret Hanny i Maiana Kisterów
 
Monte Cassino - Melchior Wańkowicz -dzikie pszczoły spod Monte Cassino – i to wszystko wywołało wspomnienia o wydawnictwie „Rój”, którego był Wańkowicz współwłaścicielem z Hanną i Marianem Kisterami.
Hanna była najstarszą siostrą mojej mamy Gizeli. Było to wydawnictwo bardzo prężne bowiem obaj panowie przedstawiali sobą ciekawe, oryginalne bardzo żywotne, pełne inwencji postaci. Zaś Hanna z wrodzonym sobie szykiem i wdziękiem faktycznie prowadziła wydawnictwo. Panowie oczywiście każdy na swój sposób wnosili wielki wkład do firmy. I tak pan Wańkowicz, sam znakomity dziennikarz – pisarz, wynajdował nowych autorów i prowadził odpowiednie życie towarzyskie. Marian mający świetne kontakty z ludźmi wszystkich warstw dbał o stronę edytorską.


Ale więcej wiadomości, i to z pierwszej ręki, można znaleźć w książce Hanny Kister „Pegazy na Kredytowej”.
Jako dziecko wzrastałam w atmosferze literackiej, Mama moja urodzona bibliotekarka w domu Dziadka prowadziła bibliotekę, w której były najnowsze wydania książek „Roju” i oczywiście innych wydawnictw. A mój Ojciec wspaniały stolarz i genialny samouk – oczytany i myślący w „głodzie” lektury poznał moją prześliczną, mądrą Matkę. No i musiałam zostać bibliotekarką – mając takie „obciążenie dziedziczne”.
Mural przedstawia wejscie do warszawskiego Roju (z lewej) i nowojorskiego wydawnictwa Roy ( z prawej )
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz